Kaiken muun olen käynyt läpi paitsi kemian 4 Metallit ja materiaalit ja fysiikan 7 Sähkömagnetismi. Biologian suhteen olen ollut erityisen välinpitämätön, siitä siis lukematta 1 Eliömaailma, 3 Ympäristöekologia ja 5 Bioteknologia. Jos nämä nyt kostautuu, niin voin syyttää vain itseäni.

Varsinaista ihmisbiologiaa olen kerrannut paljon. Memory cardsit on olleet aina laukussa mukana ja sieltä sitten tarpeen mukaan olen kaikenlaista tietoa kaivanut... Kannattaa askarrella! Sen sijaan solubiologiasta mitoosi ja meioosi on vähän hämärässä, tiedättehän, välivaiheet ja ne muut. Mulla ei vaan ole ollut aikaa paneutua sellaiseen.

Kemiaa en ole lukion reaalikokeen jälkeen paljonkaan kerrannut. Lähinnä orgaanisia yhdisteitä ja reaktioita olen tavannut ja yhden helpon pH-laskun laskin lonkalta yks ilta. Fysiikkaa olen kerrannut hirveissä täpinöissä ja aina jotain uutta oppinut ja tajunnut ja oppisin ja tajuaisin jatkossakin, jos aika ei loppuisi kesken. Parhaimmillaan olen saanut luettua ja laskettua sellaista viittä tuntia päivässä. Yleensä kyllä huomaan, kun päivän annos on saavutettu, enkä ole väkisin yrittänyt yltää enempään.

Viikonloput olen huilannut enkä ole kuin korkeintaan vilkaissut kirjoista jotain pikku juttuja. Olen myös yrittänyt nukkua säädyllisiä yöunia. Ei mitään pitkälle iltaan lukemista, siis ei todellakaan! Ainoastaan yksi juttu on kuluneiden kuukausien aikana kaihertanut mieltä ja sehän on tietysti syyllisyys. "Äiti menee tänään taas kirjastoon" ei kuulu suosikkilauseisiini. Toisaalta mies ei voine valittaa saamastaan laatuajasta lasten kanssa. Välillä näinkin päin.

Summa summarum 10 kuukautta on kulunut älyttömän nopeasti. Olen selvinnyt hitonmoisesta lukemistalkoosta hengissä (aplodeja) ja toisaalta olen selvinnyt vauva-ajastakin kohtuullisen hyvässä hapessa. Kiitos tämän projektin, johon olen saanut paeta aina, kun olen kaivannut omaa aikaa ja itseäni. Kiitos vielä kaikille asianosaisille ts. 100% miehelleni. Hän on upea. Me ollaan upeita. Kiitos kiitos kiitos.